Хто відбиває у тернопільських дітей бажання читати книжки

0
472

Чому діти тепер мало читають книжок? Чи винні вони в тому, що мають більший інтерес до техніки, а не до книжкових героїв – розмова з письменницею Іриною Мацко.

– Треба давати дітям такі книжки, щоб вони відчули задоволення від читання. Щоб знаходили у книжці ті відповіді, які шукають у житті. Дитина має побачити в книжці ті моделі поведінки, які вирішать її проблеми, але поки-що вона не знає, як застосувати. Коли дорослі наказовим, чи менторським тоном кажуть, як саме в тій чи іншій ситуації слід чинити, це не сприймають. Читання моралі тільки відштовхує.

Коли ж дитина побачить у книжці ті болючі питання, які вона поки не може вирішити, побачить, як герої їх вирішують, то перепускає це через себе і пробує застосувати ті моделі у житті. Якщо, наприклад, маленька дитина боїться темряви, допоможе казкотерапія. Можна підшукати таку казку, де темрява – друг, який може щось приховати і темрява зовсім не страшна. Або, до прикладу, книжки Сергія Гридіна для підлітків, де йдеться про те, як долати свої комплекси. Дитина такому авторові вірить, бо відчуває, що автор колись сам це пройшов і вирішив це питання, впорався з ним.

– Батьки не знають, які саме і де ті книжки, які порекомендувати дитині?

– Так. Зараз є багато сучасної цікавої літератури, яку діти читали б. Але батькам частіше вона невідома, тому і не дивно, що не знають, що порекомендувати. А звідси і висновки, що книжок нема і діти просто не хочуть читати.

– То те, що діти не читають – причина не в дітях?

– Думаю, що ні. Хоч всі кажуть, що діти не читають, бо засилля технологічними новинками, ґаджетами, комп’ютерами і так далі. Звичайно, вони там знаходять задоволення від гри, від того яскравого, що пропонують. І воно швидке та зрозуміле їм. Але якщо запропонувати цікаву книжку, як варіант, як альтернативу, тоді, можливо, будуть мати вибір і вже зможуть звертатися і до книжки,  і до техніки. Але тут постає питання – яким чином показати книжку дитині, щоб вона її побачила і прочитала? Хто і як має запропонувати її, якщо ми вже говорили, що батьки не компетентні в цьому?

Бібліотека не завжди може запропонувати нову і сучасну книжку, тому що не завжди та книжка там є. А якщо навіть є, то в такій кількості, що візьме одна дитина, а іншим доводиться чекати, поки вона дочитає. Купити? Ціни зараз такі, що треба вибирати – купувати книгу, чи товар першої необхідності. Шкільна програма ж, переважно, відбиває від дітей охоту до читання.

На даний момент експертна рада уклала список книжок, які будуть цікавими дітям.

– Чому шкільна програма відбиває бажання читати?

– Твори не відповідні до віку дітей, застарілі за проблематикою, тощо. Наприклад, колись ми читали в шостому класі з моїм сином восьмиикласником твір «Різдвяна історія з привидами». Твір настільки сухий, жахливий, неприємний, що я сама була шокована. Для чого це дитині? Що він їй дає? Складається враження, що хтось прочитав заголовок «Різдвяна історія з привидами» і вирішив, що твір підійде для читання десь перед Різдвом, так для класу шостого, бо привиди. Ніхто, напевне, твору і не читав. І таких прикладів багато. Є зараз і цікаві твори, але через подібні випадки діти взагалі потім не хочуть книжки до рук брати. Бо там нічого мудрого нема. У них уже  складається враження про книжку.

– Читала у пресі статтю про те, що два роки тому дві п’ятнадцятирічні однокласниці після прочитаної книжки «50 днів до самогубства» за місяць-два пішли з життя. Книжка може настільки вплинути?

– З дітьми треба бути дуже обережним. Пишу для дітей і відчуваю велику відповідальність перед читачами, на відміну від дорослих творів. Адже дорослі прочитавши твір, мають свою думку, не перепускають через себе, аналізують і вже тоді сприймають або ні прочитаний твір. Дитина ж все сприймає за чисту монету.  Кожне слово для неї – істина.

Батькам обов`язково треба придивлятися, що дитина читає. Відкрити книжку, подивитися, які там цінності, що вона пропагує.

– В цьому є досить важкі твори, як для підлітків, наприклад…

– Спірне питання, як скласти списки. Тому різні діти та їх світосприйняття… Особливо, якщо мова йде про підлітків. Одна дитина вибере щось легше, простіше, більш дитяче. А інша вже буде читати щось глибоке, бо вона вже доросла до того. Підлітки зараз цікавляться дорослою літературою. Коли ми колись робили дослідження, що їм цікаво до читання, то там, наприклад, «50 відтінків сірого». Тобто сказати їм: читайте те, чи оте, бо воно ваше – не вийде. Вони і дорослу літературу читатимуть, і ще й у казки зазирнуть. Перехідний підлітковий період – у дитинстві можуть застрягнути, або навпаки вже мислити досить по-дорослому.

– А як щодо реклами по телебаченню, в інтернеті? Чому підлітки читають «50 відтінків сірого»?

– Так, реклама. Це дуже важливе питання, бо в нас мало популяризації книжки. Видавництва популяризують свою книжку, яку хочуть продати. Все. А от такої саме популяризації суспільної власне «моди на читання» – нема. Це державна проблема.

– Твої діти читають?

– Читають. Відганяю вже. Називається – навчила на свою голову (сміється). Адже читання теж має бути в міру, це ж зір. Дочка раніше не хотіла читати. Тому зараз, коли до мене приходять мами зі скаргами, що дитині 5 років, а вона не хоче слухати казку. Відповідаю – почекайте, почитайте їй самі, а вона ще прийде до того.

– Тобто, не треба робити проблеми, якщо дитина в ранньому дитинстві не хоче читати?

– Ні з чого не треба робити проблеми. Дитина чинить опір, коли ми їй щось нав’язуємо. Часом кажуть, що дитина до двох років ще добре не говорить або ще не рахує, але вже знає цифри. Дуже хочуть якнайшвидше навчити те дитя всього і тиснуть на нього. А воно це відчуває – на мене тиснуть і все – супротив. Навіщо це? Варто відпустити і все прийде у свій час. Вчити,  але не з примусу. Так і з книжками я знайшла вихід.

Просто везла з фестивалів і виставок додому все, що бачила цікаве. Та не можу сказати, що вони прочитали всі книги, які я привезла. Є книжки і непрочитані. Але я їх не заставляла читати. Просто наступного разу везла іншу книжку. І тепер бачу, що вдома нема таких книжок, яких би не прочитала старша. Вона вже сама йде в бібліотеку і собі щось шукає. Втягнулася. Це і є задоволення від читання, коли не можеш відірватися.

– А як щодо аудіокнижок?

– Моя думка – можливий будь-який варіант читання, лиш би в розвиток і в пізнання. Нехай на слух. Чому ні? Є електронна книга – добре, або читання книжок в Інтернеті. Кому як зручно.

– Підсумок. Коли діти не хочуть читати – це відповідальність не на них?

– Діти тепер ростуть у такому середовищі, коли є технологічний прогрес, коли є і книжка, і комп’ютер, і мобільний телефон і багато всього іншого. Ну чому та дитина має звернути увагу тільки на книжку? Бо ми так хочемо? Щоб книжка з тим усім конкурувала, треба дитині показати конкурентноспроможну книжку. І знову-таки – самі батьки мають знати про цю книжку і цікавитися інтересами дитини. Цікавитися, що її болить, турбує, чим вона живе. А ще батькам потрібно починати з себе, найперше. Вони мають сісти і почитати дитині хоч би 20 хвилин в день. Не заставляючи її. Також дуже важливо, щоб дитина  бачила вдома книжку, на полицях, в руках мами, в руках тата. Щоб книжка була біля неї, вона нею гратиметься спочатку, потім розглядатиме малюнки. Звикає, що книжка має бути. Якщо хтось читає дитині, вона привикає слухати історії, то потім і сама буде читати. Та якщо книжки вдома ніколи не було, пішла дитина до школи, вивчила букви, а тут – читай. Коли дитина росте і книжки біля неї нема, тоді читання – це щось не з її світу.

РЕКОМЕНДОВАНИЙ СПИСОК КНИГ ДЛЯ ДІТЕЙ СХВАЛЕНО 26 січня 2018 року НА ОКРЕМОМУ ЗАСІДАННІ ТВОРЧОГО ОБ’ЄДНАННЯ ДИТЯЧИХ ПИСЬМЕННИКІВ У НАЦІОНАЛЬНОМУ МУЗЕЇ ЛІТЕРАТУРИ.

«Моя перша книжка»
– забавлянки, руханки, книжка-гра
Кротюк Оксана. Купці, купці, гусочко! Забавлянки, масажики, ігри. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2017. – 24 с.

– вірші
Савка Мар’яна. Колисанки і дрімливі вірші. – Л. : Видавництво Старого Лева, 2017. – 29 c.

– казки
Волок Людмила. Пригоди Лапунчика та Хрюндика. – Х. : Талант, 2017. – 128 с.
Дерманський Сашко. Казки про все на світі. – Х. : Ранок, 2017. – 112 с.
Дерманський Сашко. Коли Онисько був маленький. – Вінниця : Теза, 2017. – 128 с.
Заржицька Еліна. Заєць та чарівний барабан. – Х. : Талант, 2017. – 64 с.
Заржицька Еліна. Про маленького метелика. – Х. : Талант, 2017. – 64 с.
Малик Галина. Як сонечко крапочки загубило. – Л. : Видавництво Старого Лева, 2017. – 12 с.
Попський Ростислав, Малкович Іван. Куди відлітають риби. – К. : А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2017. – 32 с.
Савка Ірина. Казки-горошинки. – Л. : Видавництво Старого Лева, 2017. – 48 с.

– мала проза
Кирпа Галина. Абетка рідного дому. Оповідь малої Антосі. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2017. – 36 с.
Кулик Катерина. Татків день. – Х. : Талант, 2017. – 32 с.
Стус Таня. Де Ойра? – Х. : Віват, 2017. – 32 с.

Молодший шкільний вік
– вірші
Андрусяк Іван. Лякація. – К. : Фонтан Казок, 2017. – 56 с.
Малик Галина. Вірші для Дарочки. – Ужгород : Карпати, 2017. – 36 с.
Матола Микола. Петрик грушу малював. Вірші для дітей. – Ужгород : Карпати, 2017. – 36 с.
Повх Лідія. Різьбив майстер колисочку. – Ужгород : Карпати, 2017. – 48 с.
Трохим Наталя. Де ви, кохані леви? – Л. : Видавництво Старого Лева, 2017. – 64 с.

– казки
Атлантова Соня. Миші: казка-шкряботушка. – К. : Фонтан казок, 2017. – 144 с.
Дерманський Сашко. День народження привида. – К. : Фонтан казок, 2017. – 48 с.
Дерманський Сашко. Жменька тепла для мами. – Л. : Видавництво Старого Лева, 2017. – 56 с.
Єгорушкіна Катерина. Пригоди Штанька. – К. : Класика, 2017. – 55 с.
Ніцой Лариса. Незламні мураші. – К. : Самміт-книга, 2017. – 48 с.
Шелепа Ольга. Як з’явилася ніч, або Безодня, що в скриньку впала. – К. : Самміт-книга, 2017. – 24 с.
Фулитка Оксана. Театр казок. – Мукачево: Карпатська вежа, 2017. – 100 с.
Чаклун Олег. Піраміда Синтії. – К. : Фонтан казок, 2017. – 60 с.

– оповідання
Григорук Анатолій. Перша доріжка в небо. – К. : Час майстрів, 2017. – 112 с.
Лущевська Оксана. Бігль-старший. – Х. : Віват, 2017. – 47 c.

– нон-фікшн
Кузякін Кузько. Біла трішки чорна-пречорна книжка. – Харків : Vivat, 2017. – 63 c.
Міхаліцина Катерина. Хто росте в саду. – Л. : ВСЛ, 2017. – 52 с.

– повісті
Вдовиченко Галина. 36 і 6 котів-детективів. – Л. : Видавництво Старого Лева, 2017. – 144 с.
Коршунова Анна. Комп і Компанія. – К. : Час майстрів, 2017. – 232 c.
Купцова Л. Майка і Смугастик. – Л. : Видавництво Старого Лева, 2017. – 93 c.
Лящинська Юлія. Леля з будиночка на дереві. – Л. : Видавництво Старого Лева, 2017. – 128 с.
Манів Галина. Пригоди Тараса в далекому космосі. – К. : Фонтан казок, 2017. – 112 с.
Микітчак Галина і Тарас. Джмеленя та Володарка злиднів. – Вінниця : Теза, 2017. – 160 с.
Микітчак Галина і Тарас. Джмеленя та Канікульне озеро. – Вінниця : Теза, 2017. – 256 с.
Ясіновська Наталія. Лізка Мармизко. – Л. : Видавництво Старого Лева, 2017. – 160 с.

– з фольклорних джерел
Кротюк Оксана. Прилетіла пташечка. – Л. : Апріорі, 2017. – 64 с.
Винницька Ярина. У країні сирних коників. – Л. : Terra Incognitа, 2017. – 40 с.

– книжка-білінгва
Лущевська Оксана, Борігард Віолетта. Русалки / Mermaids. – Київ : Братське, 2017. – 24 с.
Цурковська Христина. Чарівна гуска. – Л. : Видавництво Старого Лева, 2017. – 32 с.

Середній шкільний вік
– казки
Шкіря Василь. Шаркань. – Ужгород : Карпати, 2017. – 192 с.

– мала проза
Гербіш Надійка. Мене звати Мар’ям. – Х. : Віват, 2017. – 48 с.

– п’єси
Шкіря Василь. Ранок вечора мудріший. П’єси. – Ужгород : Карпати, 2017. – 160 с.

– реалістична та психологічна проза
Кирпа Галина. Тринадцятий місяць у році. – Л. : Видавництво Старого Лева, 2017. – 224 с.
Лущевська Оксана. З води у воду. — Л. : Видавництво Старого Лева, 2017. – 128 с.
Морозенко Марія. Я закохалася. – К. : Академія, 2017. – 128 с.

– історична книжка
Зубченко Олександр. Перемагаючи долю. Козацьке щастя. – Л. : Видавництво Старого Лева, 2017. – 320 с.
Яріш Ярослав. Самійло. – К. : Час майстрів, 2017. – 200 с.

– пригодницька книжка
Бачинський Андрій. Детективи з Артеку. Таємниці Кам’яних Могил. – Л. : Видавництво Старого Лева, 2017. – 272 с.
Гридін Сергій. Відчайдушні. – К. : Академія, 2017. – 128 с.
Мельникова Діана. Розбишацький детектив. – К. : Фонтан Казок, 2017. – 208 с.

– фантастика / фентезі
Воронина Леся. Таємне товариство Ботанів, або Екстрим на горі підстава. – К. : Знання, 2017. – 141 с.
Ініна Ніка. Вартові добра. – Х. : Ранок, 2017. – 272 с.
Марчук Надія. Спадкоємець та донька повітрулі. Книга 2. – Л. : Апріорі, 2017. – 220 с.
Рибалко Марина. Марічка і Червоний Король. Останній перелесник. – Л. : Видавництво Старого Лева, 2017. – 216 с.

– міфологія
Корній Дара. Духи природи. – Х. : Віват, 2017. – 320 с.

Старший шкільний вік
– літературна казка
Гаврош Олександр. Закохані казки: 14 маленьких історій для однієї великої дівчинки. – Ужгород : В-во Олександри Гаркуші, 2017. – 88 с.

– поезія
Кіяновська Маріанна. Бабин Яр. Голосами. − К. : ДУХ І ЛІТЕРА. – 2017. – 112 с.

– мала проза
Така любов. Прозобукет (ВЦ «Академія»)

– реалістична та психологічна проза
Біла Надя. Крута компанія. – К. : Академія, 2017. – 160 с.
Гридін Сергій. І паралельні перетинаються. – Л. : Видавництво Старого Лева, 2017. – 128 с.
Левкова Анастасія. Старшокласниця. Першокурсниця. – Л. : Видавництво Старого Лева, 2017, 2017. – 328 c.
Нікуліна Анастасія. Сіль для моря, або Білий кит. – Х. : Віват, 2017. – 224 с.
Процюк Степан. Сорок цистерн любові. – Вінниця. : Теза, 2017. – 160 с.
Рижко Олена. Дівчина з міста. – К. : Академія. – 144 с.
Сайко Оксана. Птахи завжди повертаються. – К. : Академія, 2017. – 128 с.
Теремко Василь. 16-та весна. – К. : Академія, 2017. – 128 с.

– історична книга
Білик Леся. Промені й тіні Кароля Юзефа Ліпінського. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2017. – 176 с.
Бутченко Максим. Куркуль. – Х. : Клуб сімейного дозвілля, 2017. – 256 с.
Гридін Сергій. Сапери. – К. : Академія, 2017. – 192 с.
Пахомова Тетяна. Таємниця галицького Версалю. – Х. : КСД, 2017. – 352 с.
Шутко Олександра. Хатідже Турхан: Кн. 1 : Ковилі вітри не страшні. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2017. – 416 с.

– фантастичні твори
Гриценко Ната. Тінь на порозі. – К. : Академія, 2017. – 224 с.
Гулкевич Андрій. Падіння орла. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2017. – 560 с.
Карюк Сергій. Кременецький звір. – К. : Гамазин, 2017. – 256 с.
Каторож Ярина. Стожар. Трилогія «Палімпсест». Книга 1 – К. : КМ-Букс, 2017. – 432 с.
Яценко Петро. Нечуй. Немов. Небач. – Л. : Піраміда, 2017. – 416 с.

Доповнені та розширені видання
Дев’ятко Наталія. Скарби Примарних островів. Кохана Пустельного Вітру. Книга 2. – Х. : Мачулин, 2017. – 376 с.
Савчук Наталя. Літописи Семисвіття. Кн. 1. Діти переступу : роман-міфологема. – Навчальна книга – Богдан, 2017. – 416 с.

ЕКСПЕРТНА РАДА:
Доктор педагогічних наук, професор кафедри української літератури та компаративістики Інституту філології Київського університету імені Бориса Грінченка Наталія Богданець-Білоскаленко.

Письменниця, журналіст, кандидат філософських наук, доцент кафедри соціально-гуманітарної освіти Дніпровської академії неперервної освіти, голова журі конкурсу «Літературна надія Дніпра» Наталія Дев’ятко.

Кандидат філологічних наук, доцент кафедри фахових методик і технологій початкової освіти Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, голова Івано-Франківської філії Центру дослідження літератури для дітей та юнацтва Тетяна Качак.

Доктор філологічних наук, професор кафедри філологічних дисциплін ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» Віталіна Кизилова.

Кандидат історичних наук, старший науковий співробітник Інституту біографічних досліджень Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського, провідний бібліограф Національної бібліотеки України для дітей, автор-координатор ресурсу КЛЮЧ НБУ для дітей Наталя Марченко.

Письменниця, видавець, член НСПУ, голова Тернопільської філії ЦДЛДЮ, керівник креативної студії «ІРИска» Ірина Мацко.

Письменниця, лауреат літературних премій – імені Наталі Забіли (2005), Премії Кабінету Міністрів України імені Лесі Українки за літературно-мистецькі твори для дітей та юнацтва (2007), претендент від України в 2017 році на здобуття Меморіальної премії імені Астрід Ліндгрен Зірка Мензатюк.

Кандидат педагогічних наук, доцент Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти, Відмінник освіти України, письменниця, лауреат літературних премій – “Благовіст” (2012) та імені Наталі Забіли (2015) Лідія Хованич-Повх.



БЕЗ КОМЕНТАРІВ

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ