Чи Восьмий апеляційний адміністративний суд у Львові скасує рішення щодо незаконних виборів ректора медуніверситету

0
136

У мережі знову з’явилася інформація про Тернопільський медичний університет, його ректора і суди. Йдеться про подію дворічної давності – вибори ректора. Тож чи були вони законними? Про це йдеться у публікації видання «Овід». Зараз справа в руках львівської феміди – у Восьмому апеляційному адміністративному суді. Головуючий суддя по справі –  Курилець А. Р. Позивач, враховуючи суспільний інтерес до цієї справи, звернувся із клопотанням надати дозвіл онлайн трансляції перебігу судового засідання в мережі інтернет та ЗМІ. 

“Не вщухає розголос навколо правомірності проведення виборів ректора Тернопільського національного медичного університету. – пише сайт “Овід”. – Всупереч тому, що виборчий процес мав би відбутися на початку весни 2020 року згідно з наказом МОЗ, але був неправомірно перенесений на 19 червня 2020 за неправомірним наказом виконуючого обов’язки ректора та рішенням тимчасової комісії при виші, які явно вийшли з рамки своїх повноважень. Тернопільський окружний адміністративний суд визнав що ці неправомірні дії та рішення виникли в наслідок обставини, а саме карантину, який суд назвав «форс-мажором», що на думку суду і спричинив таку плутанину в документах та самих виборах. Однак, яким чином суд визначив, що це форс-мажорні обставини, коли згідно законодавства в Україні є лише один державний орган, який може документально засвідчити форс-мажорні обставини видавши відповідний сертифікат, що дійсно вибори ректора ТНМУ були змушені перенести поспіхом з порушенням законодавства – це Торгово-промислова палата України. Окрім того, суд не врахував, що форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) згідно з Законом засвідчуються за зверненням суб’єктів господарської діяльності та фізичних осіб по кожному окремому господарському договору, чи окремих податкових зобов’язаннях, тобто форс-мажорні обставини застосовуються до договірних відносин в господарських договорах  між підприємствами, ФОП-ами чи фізичними особами, а не до публічних управлінських державних функцій, які чітко визначені законодавством між державними органами і установами, і спеціальний компетентний орган в кожному конкретному випадку визначає чи такі обставини існували та видає відповідний документ.

Історія виборів керівника ТНМУ і підміна наказів

Минулого року влітку після запровадженого державою карантину в Тернопільському національному медичному університеті відбулися вибори ректора. Виборчий процес проходив всупереч встановлених карантинних обмежень, а також проводився із значними порушеннями.

Адже згідно з законодавством лише Міністерство охорони здоров’я України може призначати, переносити, або скасовувати вибори керівництва вищого навчального закладу. Що і МОЗ зробило – назначило дату виборів ректора в ТНМУ – 19 березня 2020 року.  Однак, тимчасова виборча комісія при університеті, яка була створена за підписом тодішнього ректора вирішила все-таки перенести голосування, а виконуючий обов’язки ректора, який немає таких повноважень переніс вибори і призначив їх на іншу дату. Хоча для цього мав бути відповідний наказ МОЗ.

Врешті, чиновники Міністерства охорони здоров’я таки прислали лист де вони роз’яснили, що призначити вибори на іншу дату, яка була вказана в незаконному наказі виконуючого обов’язки ректора, можливо лише з дотриманням відповідного порядку проведення виборів. Однак, зробили це на кілька днів пізніше, а ніж тимчасова комісія та в. о. ректора, які перенесли вибори ректора на нову дату влітку.

Суд відмовив і вказав на «форс-мажор»

Стосовно порушень законодавства у проведенні виборчого процесу ректора вищого навчального закладу – у Тернополі тривали суди. Справа довший час розглядалася в Тернопільському окружному адміністративному суді. Нещодавно, суддя виніс рішення, в якому зазначено, що в задоволенні позову про визнання протиправними та скасування наказів та рішення тимчасової комісії ТНМУ – відмовити.

Цим рішенням суд першої інстанції вказав на те, що оскаржувані рішення посадових осіб Тернопільського національного медичного університету ім. І.Я. Горбачевського МОЗ України та Міністерства охорони здоров’я України прийняті в умовах «форс-мажорних» обставин.

Міністерство охорони здоров’я та його представники  в судовому засіданні виправдовувались, що плутанина з документами і наказами про перенесення виборів ректора ТНМУ пов’язана з «форс-мажорними обставинами». Іншими словами, вони практично визнали свою провину, але вказали, що саме карантин спричинив ситуацію, в якій ні посадові особи Тернопільського національного медичного університету ім. І.Я. Горбачевського МОЗ України, а ні відомче управління в МОЗ не змогло по Закону правильно зреагувати на ті обставини, що склалися.

Крім того, ухвалюючи рішення у справі No 500/1473/20 суд першої інстанції теж послався на те, що рішення про перенесення проведення виборів та власне проведення виборів ректора 17 червня 2020 року, в умовах «форс-мажорних» обставин, виникли через встановлення Кабінетом Міністрів України карантину, є такими, що прийняті у межах, спосіб та порядку, що визначенні чинним законодавством. Хоча, який тоді сенс був в перенесенні виборів на іншу дату, коли  вибори ректора були призначені і проведені саме в період карантинних обмежень, коли вищевказаною постановою Кабміну та регіональною комісією з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій при Тернопільській обласній державній адміністрації такі заходи були суворо заборонені.

«Форс-мажорні обставини» визначає і видає відповідний документ про це лише Торгово-промислова палата, а не суд

В законодавстві чітко прописано, що саме є «форс-мажорними обставинами». Це є надзвичайні та невідворотні обставини, що об’єктивно унеможливлюють виконання зобов’язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов’язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами.

Тобто, поняття «форс-мажорні» обставини застосовується для регулювання цивільно-правових та господарсько-правових відносин і спрямовані вони на звільнення особи від відповідальності внаслідок дії обставин непереборної сили щодо договірних відносин, а не управлінських функцій органів і установ державної влади.

Згідно з Законом України «Про торгово-промислові палати в Україні», засвідчує факт наявності надзвичайної ситуації Торгово-промислова палата (ТПП) України й уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати. А такі є в кожній області. Зазначені органи протягом семи днів від дня звернення суб’єкта господарювання видають сертифікат про ці обставини. Саме цей орган потрібно вказувати в договорі як орган, уповноважений на засвідчення форс-мажорних обставин.

Однак, ані Міністерство охорони здоров’я, ані суддя Тернопільського окружного адміністративного суду Мірінович Уляна Анатоліївна, не врахували це. Суддя Тернопільського окружного адміністративного суду Мірінович Уляна Анатоліївна практично втрутилась в дискреційні повноваження  Торгово-промислової палати України і більше того встановила замість цього органу факт форс-мажорних обставин, що прямо суперечить законодавству, зокрема п.1 ст. 141 Закону України “Про торгово-промислові палати в Україні”.

Наразі, по цих та іншим обставинах подана апеляційна скарга та скарга у Вищу Раду Правосуддя на цю суддю Тернопільського окружного адміністративного суду Мірінович Уляну Анатоліївну, яка своїми “незаконними” рішеннями підриває авторитет і довіру до судової гілки влади та до суддів, довіра до якого з кожним роком в громадян стає все меншою.

Варто нагадати, що дана суддя Тернопільського окружного адміністративного суду Мірінович Уляна Анатоліївна є “суддею, яка нищила Майдан”, однак і досі працює. Так, 10 грудня 2013 року, в розпал Революції Гідності троє суддів Тернопільського окружного адміністративного суду Чепенюк Ольга Володимирівна, Білоус Інна Олександрівна та Мірінович Уляна Анатоліївна прийняли рішення – постанову у справі № 819/3052/13-a встановити обмеження права на мирні зібрання у Тернополі. Цим рішенням вони фактично намагались знищити Майдан. Ці судді і досі працюють на своїх посадах.

Ми будемо стежити за розвитком подій та судовим процесом по цій справі та інформувати суспільство про цю резонансну та скандальну справу, аби керівництво вишу, члени тимчасової комісії ТНМУ, чиновники МОЗу та суді належно виконували свої обов’язки при таких важливих подіях, як вибори ректора державного вищого навчального закладу, та дотримувалися букви закону, а не діяли як заманеться, і не перекручували законодавство на свій лад. Адже, громадськість, яка своїми податками утримує цей державний заклад, студенти та увесь колектив ТНМУ заслуговують на прозорі та чесні вибори керівника державного медичного закладу, що є один з найбільших в Тернопільській області”. – повідомляє видання “Овід”

 





БЕЗ КОМЕНТАРІВ

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ