Перевізник з Тернопільщини розповів, як коронавірус практично знищив його бізнес

0
1061

Після карантину кременецькому перевізнику Віталію Скороплясу доводиться відновлювати маршрути з нуля. А суму збитків за карантин навіть не підраховує. Із трьох маршрутів у нього залишився лише один. Про кризовий період та плани щодо повернення на дорогу з підприємцем говорить Кременець.City.

Кременчанин Віталій Скоропляс вже чотирнадцять років надає послуги із пасажирських перевезень. Сам за кермом із 19-ти років, підробляв водієм ще під час навчання. Перший автобус взяв у кредит в 2006 році і відкрив свій перший маршрут на Кам’янець-Подільський. Згодом з’явився маршрут до Чернівців, а минулоріч – до Варшави.

Зараз йому 35 років і про такий бізнес не шкодує. Проте визнає, що мав би більше перспектив, якби відкрив його десь у Європі.

– Я міг поїхати в Італію і почати цю справу там, але захотів бути в Україні. Тоді й перший маршрут дався нелегко. Я нікого не знав. Тільки на оформлення документів пішло пів року. Спочатку йшов “у мінус”. На той час було дорого їздити. Витрачав 30 літрів пального на 100 кілометрів. Але тоді й конкуренція була меншою, якось всі один одного підтримували, – говорить Віталій Скоропляс.

Із трьох маршрутів залишився один і все з нуля

Період, коли почався карантин та й після нього загалом, для багатьох перевізників став критичним і навіть вирішальним. Тепер із трьох маршрутів у Віталія залишився лише один.

— Суму збитків за цей період страшно рахувати. Ми просто транспорт поставили “під забор”. Зараз все починаємо з нуля. Наприклад, маршрут Кременець-Чернівці я більше десяти років тому починав з нічого. І тепер знову починаю з нуля, через відсутність пасажирів. Люди розбіглися, шукають транспорт через “блаблакар”. А велика частина людей поїхала за кордон, – каже перевізник.

Щоб не сидіти без роботи на карантині, чоловік займався поточним ремонтом транспорту. Проблему бачить у тому, що держава на час карантину “обіцяла” для підприємців все спростити, але все залишилося, як було.

— Єдине, що зняли з нас — це єдиний соціальний внесок. Все решту ми платили. По оренді нічим не допомогли. Коли ми телефонували в Держфондмайно, то був шок, що мусиш платити і за оренду приміщень. Наймані працівники написали заяву на відпустку на період карантину.

Проїзд пільговиків за власний рахунок

Віталій каже, ситуація з рейсами зараз дуже важка. Так буває лише іноді взимку, коли загалом їздить менше людей.

— Ми виїжджаємо на Чернівці щодня о восьмій ранку із Кременця. Якщо водій заробить на пальне і на зарплату, то дякую. А як не заробить, то я ще й заправляю машини, бо немає ж грошей. “Еталон” зараз майже нереально запускати, ми йдемо в мінус, використовуємо наразі більш бюджетний транспорт, – говорить підприємець.

За словами перевізника, тепер автобусами користуються здебільшого пільговики. Кожен другий їде безкоштовно, а відшкодувань від держави немає.

– Навіть пари копійок не отримав. Було таке, що приїхав у Тернопіль, а там з двадцяти місць в автобусі – шістнадцять пільгових квитків. Ставав і казав, що далі не поїду. Та якби держава хоча б трішки допомагала такому бізнесу, було б легше. Наприклад, відшкодовували б певний відсоток вартості пільговикам, щоб я міг, умовно кажучи, масло чи колеса в автобусах поміняти, – каже Віталій.

Маршрут до Варшави — під питанням

Із маршрутом до Варшави поки що теж не так все просто. Шлях на Польщу відкрили, але все залежить від кордону. За договором Віталій може переїжджати лише один вказаний пункт пропуску. І якщо він залишається закритим, то перевізник не може скористатися іншим.

– Коли я створював маршрут, то не знав, що виникне така ситуація. А як зробити правильно, ніхто не підказав. З відкриттям теж було складно. Знову все сам, їздив, цікавився, дізнавався, писав листи в Польщу. Хоча відкрити маршрут Кременець-Варшава мене підштовхнули мої водії. Вони бачили, що всі тернопільські їздять на Європу і начебто непогано заробляють. Пізніше двоє водіїв спробували з’їздити в такий рейс і пішли на іншу роботу, бо виявилося занадто складно.

Але зізнається, що фінансово на початку створення нового рейсу усе це мало сенс.

— Тоді було вигідно. Якщо я позичив гроші на великі автобуси, то за період поїздок до і після Різдва, я половину грошей зміг віддати. Планував, що у період великодніх свят також будуть пасажири, але все закрилось.

Альтернатива регулярним перевезенням

Як альтернативний варіант виникла ідея і з туристичним перевезеннями та організацією поїздок в Карпати.

— Хотіли розвивати туризм, поки все стоїть. З одного боку все складно, а з іншого — знаєш кілометраж, скільки можеш заробити. Витрати, звісно є, але не так як з Чернівцями, що не можеш на пальне заробити. У такі поїздки беремо щонайменше 15 пасажирів. Є співпраця з місцевим істориком, котрий підробляє екскурсоводом. Він збирає людей, а я даю автобус. От нещодавно мали поїздку в Солотвино. Власник бази відпочинку був шокований, бо клієнтів до того майже не було.

Додає, що мають цікаві маршрути. Ексклюзивним вважають те, що є свій екскурсовод протягом всього маршруту.

Нових маршрутів не буде

— Щороку я намагався йти вперед, щось робити. Навіть до карантину я старався, як би важко не було, але зараз все якось зовсім критично. Особливих прогнозів у мене немає, але думаю, що пасажирське перевезення поволі відходить. Якщо люди не приїдуть з Європи, якщо не припинять навчання онлайн, то нічого не зміниться, – говорить підприємець.

Нових маршрутів, звісно, ж відкривати не планує. Каже, що розвиватиме станцію з обслуговування:

— Вже я сам навчився лагодити та ремонтував свої автобуси, щоб не віддавати зароблені гроші на ремонт.

Ну і радить всім перевізникам колективно намагатися відстоювати свої права. Якщо є проблеми, то вирішувати їх спільно, а не кожен за себе.

— Чи я один, чи хтось інший, самостійно нічого не доб’ється. А проблемних питань в нас є багато.





БЕЗ КОМЕНТАРІВ

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ