Тернополянин Тарас Шпачук лікує поганий настрій барабанами

0
380

Усе наше життя – це ритм, музика, яку ми творимо…

Тернополянин Тарас Шпачук знає,  як виховати почуття ритму, як врівноважити себе і як, зрештою, відвести душу. Саме етнічні барабани  допомагають йому тверезо дивитися на життя. Про вплив барабанів на людину Тарас розповів сайту Про Те.

– Усе почалося з того, що я прийшов займатися бойовими мистецтвами до Більчука Миколи Миколайовича, – розповідає Тарас. – це він навчив мене грати на етнічних барабанах, він же в подальшому доручив мені керування Школою етнічних барабанів, яку створив на базі Центру Східної Культури «Білий Лотос».

Ми знайомі вже багато років і за весь цей час він був і є для мене наставником і другом. Все завдяки йому.

– Тарасе, кажете барабани врівноважують людину. Що маєте на увазі?

– Мова йде про вирівнювання, гармонізацію людського емоційного та фізичного стану. Всі люди перебувають в стані стресу – хтось більше, хтось менше, але в емоційному тонусі знаходяться всі. Справа в тому, що у більшості людей цього стресу забагато. Люди потрошки згорають.

Коли людина перебуває у піднесеному настрої, мозок виробляє альфа-хвилі. На сьогодні у великої кількості населення альфа-хвилі не виробляються взагалі. Це означає, що такі люди («гіпервіжілянти» – hypervigilants, тобто «постійно пильнуючі») не здатні повністю розслабитися, навіть під час сну їх мозок продовжує працювати. Як наслідок, таким людям набагато важче впоратися зі стресовими станами. Дослідження показали, що кількість альфа-хвиль різко збільшується у тих, хто знаходиться під впливом барабанної музики – як в тих, що грають, так і в слухачів. Причому ефект відбувається миттєво. Вже через 20 хвилин гри на барабані, мозок деяких гіпервіжілянтів починає виробляти в два рази більше альфа-хвиль, ніж в звичайному стані, при тому, що до цього посилити альфа-хвилі цих людей не вдавалося ніяким способом. Результат можна пояснити тим, що людина концентрує увагу тільки на ударах, на звуці, на ритмах, викидаючи з голови всі тривожні думки. Концентрація на теперішньому моменті, загальна атмосфера єдності, повторювані напівтрансові ритми, – все це допомагає розслабитися людині, якій в принципі розслабитися дуже важко.

– Вас врівноважили барабани? У чому саме врівноважили? Яким ви були колись? Яким стали тепер?

– Я ще з малку мав справу з ритмами. Оскільки моя мама хореограф, то і я з дитинства ходив на бальні танці. Тоді я мало думав про те, що танець, як динамічний прояв ритмів, всесторонньо розвиває особистість. Гра на барабанах – це також робота з ритмами. Все наше життя – це ритм, музика, яку ми творимо. І від того, наскільки ми сприйнятливі до часу, в якому розгортаються наші ритми, наскільки ми можемо це проживати, залежить наша якість життя. Барабани вчать цьому.

Що до мене, то важко оцінити себе самого, але думаю, що барабани допомагають тверезо дивитись на життя і відточувати великий спектр естетичних, фізичних і розумових людських якостей.

– Музика  і здоров’я людини. Який зв’язок?

– Здавалося б, почуття ритму необхідно лише в певній професійній діяльності – музикантам, танцюристам, співакам та іншим працівникам культурної ниви. Але якщо задуматися, прислухатися, то все наше життя пронизане ритмами, вібраціями, хвилеподібними послідовностями, нерозривно пов’язаними з нашою життєдіяльністю. І від того, наскільки ми сприйнятливі до цих пульсацій, наскільки ми їх проживаємо – залежить не тільки наше фізичне і психічне самопочуття, а й такі поняття як: широта поглядів, світогляд, емоційна гнучкість, готовність до сприйняття нової інформації.

В основі будь-якого ритму закладені дві фази: напруга і розслаблення. Можна назвати їх по-іншому, в залежності від прояву ритму.

Ритми є в середині нас. І ритми є в навколишньому світі.

Давайте подумаємо, які є прояви ритму в нашому тілі? Який найперший ритм у своєму житті чує людина? Як б’ється серце мами, коли дитинка ще тільки в утробі. Ритм серцебиття. Воно як код, який програмує дитину, поки вона формується. Тому так важливо, щоб вагітність проходила в спокої, доброті, любові і позитиві.

Які ще? Дихання. Ми дихаємо з певним ритмом.

З певним ритмом ми кліпаємо, говоримо, ходимо. Різні біологічні процеси відбуваються з певним ритмом.

Ритм сну, який є дуже важливий, бо у вісні ми відновлюємо сили, відпочиваємо. Ну, по ідеї, мали б відпочивати.

Які є прояви ритму у навколишньому середовищі? За 365 діб Земля обертається навколо сонця – це ритм року. За 30 днів Місяць обертається навколо Землі – це ритм календарного місяця. Молодий місяць – повний місяць.

Ритм обертання нашої планети. Це доба – ритм дня і ночі. За 24 години Земля обертається навколо своєї осі. Ну, майже за 24 години, за 23 години 56 хвилин і 4 секунди.

Ритм зміни пір року. Приплив – відплив.

Зміна погоди впродовж дня, або тижня. Кілька днів може пекти сонце, а потім бац – похолодання. І багато людей ці зміни відчувають – погіршення самопочуття, когось болить голова і так далі. Або навпаки – покращення самопочуття, в кожного по-різному буває.

Прискорення – сповільнення; зліт – падіння; робота – відпочинок; стискання – розтискання.

Можна ще довго продовжувати. Але суть зрозуміла. Ритми всюди. І вони мають на нас вплив. Але і ми маємо вплив на них. Тому можна сказати, що відчуття ритму – це здатність відслідковувати процеси, які відбуваються в полі зору людини. Чим більше цих процесів, розумових, фізичних, соціальних, ми можемо відслідковувати – тим краще.

І етнічні барабани в цьому дуже помічні.

Сучасна цивілізація відрізняється прискоренням темпу життя і різноманіттям життєвих ритмів, з якими постійно стикається кожна людина. Таке різноманіття ритмів, а нерідко і аритмічність життєвих процесів, обумовлених соціальними проблемами, створює хаотичність у відносинах людини зі світом і руйнує. Значну роль у створенні сприятливих умов для гармонізації відносин людини з природним і соціальним середовищем, з оточуючими людьми і самим собою грає розвиток відчуття ритму, що є основою їх здоров’я, емоційного благополуччя, інтелектуального, естетичного і фізичного розвитку.

Таким чином, виховання почуття ритму – не просто навчання музичному рахунку, але і включення людини в просторово-часові відносини з біологічними ритмами природи, через яке відбувається більш глибоке розуміння життєвих процесів і природних явищ, а також регуляція внутрішньої діяльності організму і його взаємодій із зовнішнім середовищем.

– Що таке – ритмотерапія?

– Ритмотерапія – це спосіб позитивного впливу на свідомість людини і на її тіло з допомогою барабанних ритмів. У світі ця технологія давно відома і в Америці вищі навчальні заклади випускають спеціалістів з ритмотерапії. І не тільки в Америці. У нас є знайома, яка 18 років назад поїхала до Німеччини. Там вона освоїла професію «Вчитель з ритму». У їхніх школах розуміють, що учням потрібно розвивати відчуття ритму, міжкулеву асиметрію і творчість, тому вона працює з кількома школами, де барабанить з дітьми різного віку і з дітьми з особливими потребами. Також у Німеччині, якщо в когось є депресія чи інші емоційні розлади, то перш ніж приписувати таблетки, радять звернутися до ритмотерапії. І дуже часто на цьому все закінчується. Перкусія робить своє.

У нас був досвід роботи з бійцями АТО, які були у полоні. У них був сильний посттравматичний синдром і важка депресія. Для того, щоб хоч якось впоратись з приступами паніки і кошмарами, вони змушені були приймати важкі хімічні препарати. Але вже після кількох занять з барабанів у них було видно значне емоційне покращення. Спочатку вони почали зменшувати дозу своїх ліків, а потім повністю від них відмовились. Цей приклад наочно показує ефективність барабанної методики.

– Чи мають барабани негативний психологічний вплив? Адже за певних умов вигідних для когось можна впасти в стан трансу, який підсилюють звуки барабанів. 

– Коли люди разом грають музику, у них іде обмін енергією. Заберемо від слова «енергія» містичне підґрунтя і залишимо практичну наукову площину. Звук – це хвиля. Хвиля – це вібрація. Вібрація без енергії неможлива. Людський настрій також має свою енергетику, люди вібрують і за певних умов можуть відчувати вібрації один одного.

Барабанна музика – дуже архетипна і коли люди разом грають, то можна дуже швидко відчути, підходить тобі це товариство чи ні. А що стосується «негативу» – все трошки відносно. Зараз поясню.

Наприклад, якщо під час сеансу ритмотерапії хтось згадає якусь стару погану ситуацію чи образу, яка має відбиток на життя людини, то для того, щоб звільнитися від цього, ситуацію потрібно буде прожити ще раз і це буде боляче. Але якщо ми хочемо звільнитись від чогось, що хоч якось позбавляє нас радості життя – то без цього ніяк.

Тому якщо в когось і виникають негативні емоції під час гри на барабанах – то це навпаки сигнал, що є над чим працювати і тільки від вибору людини буде залежати результат.

Процес навчання, розвитку, долання перешкод – він завжди болючий, але все залежить від нашого ставлення до цього. Після хорошого тренування буває крипатура – але це нормально, поболить і перестане, якщо все зробити правильно.

– Який виступ для вас був найбільш незвичним, вражаючим для вас чи для інших?   

– Поки що ніякої екзотики в моїй практиці не було. Але найбільші позитивні переживання мав, коли наш перкусійний колектив Центру східної культури грав на весіллі моєї троюрідної сестрички. Гості і до нас були в хорошому настрої, але після «кількох хвилин перкусії», так ми назвали наш виступ, і гості, і молоді – всі просто зашаленіли від позитиву. Це було дуже круто!

– Ви навчаєте дітей грати? Якого віку діти? Скільки їх? Вони, мабуть, відводять душу у вас?

– Ппрацюю і з дітьми, і з дорослими. Моєму найменшому учню шість рочків. Є по вісім, десять.

В певному сенсі, на уроках душу відводять всі – і дорослі, і діти, і навіть вчитель.

– Як змінюють діти з тривалими заняттями? Що кажуть їх батьки?

– Батьки задоволені. Діти стають збалансованішими. Адже їхнє життя також доволі насичене – починаючи від школи, різних гуртків, домашнього завдання і закінчуючи ґаджетами, які тільки і чекають, щоб переключити увагу дитини на себе і запустити процес безтолкового розпізнавання аудіо і відео контенту. І їм потрібне середовище, де можна переключитися на діяльність зовсім іншого рівня і потренувати ті якості, які розвивають.

Записатися на уроки можна за телефоном 068-846-37-30 або на сторінці у фейсбук https://www.facebook.com/TernopilDrum/

Наталія ЛАЗУКА

 

БЕЗ КОМЕНТАРІВ

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ